Po raz kolejny zostaje podniesiony tak ważny temat, jakim jest bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.
Bezpieczeństwo na przejazdach jest ważnym elementem planowania transportu. Pociągi są bowiem jednymi z najbardziej bezpiecznych środków transportu, ale musimy mieć świadomość, że ryzyko wystąpienia wypadków mimo wszystko istnieje. Aby zminimalizować ryzyko, istnieje wiele środków zaradczych.
Jak standardowo dba się o bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych?
Pierwszym krokiem do zwiększenia bezpieczeństwa jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Są ustalane w celu ochrony wszystkich użytkowników dróg publicznych i powinny być respektowane, aby uniknąć wypadków. Oznakowanie drogowe jest tak samo ważne.
Kolejnym krokiem jest zapewnienie odpowiedniej widoczności na przejazdach kolejowych niezależnie od warunków pogodowych. Odpowiednie oświetlenie musi zapewnić kierowcom dobrą widoczność.
Nieoceniona jest także edukacja, wykraczająca poza podstawy. W rozmowach z kierowcami często pojawia się stwierdzenie, że już na kilka lat po zdanym egzaminie na prawo jazdy, nie pamiętają podstawowych przepisów ruchu drogowego, a tym bardziej oznakowań w obrębie przejazdów kolejowych. W związku z ogromnym natężeniem pojazdów i mnogością komunikatów docierających do kierowców, tracą oni czujność, narażając siebie i innych na niebezpieczeństwo.
Dalsze działania koncentrują się wokół przejazdu przez tory kolejowe oraz stałego ich monitorowania przez odpowiednie służby.
Ostatnim elementem jest wdrożenie odpowiednich systemów alarmowych, będących ważnym środkiem zapobiegawczym, który pomaga wykrywać wszelkie nieprawidłowości na przejazdach kolejowych.
System SafeCross łączy wszystkie te elementy, przez co jest uznawany za najbardziej kompleksowe rozwiązanie. Spotyka się z uznaniem wielu włodarzy miast, a także użytkowników dróg. Jak to w przypadku fotoradarów, z początku budzi wręcz skrajne emocje, jednak podniesienie bezpieczeństwa przemawia zdecydowanie na korzyść wdrożenia tego autorskiego rozwiązania.
Pamiętając, że przejazdy kolejowo-drogowe są miejscem styku pojazdów o odmiennej charakterystyce, wypadki w ich obrębie często przynoszą tragiczne skutki. Potrzeba zintensyfikowania działań powstała więc samoistnie, a doświadczony zespół inżynieryjny podjął odpowiednie kroki, aby system był wysoce skuteczny.
Jego działanie opiera się na wykrywaniu pojazdu, ostrzeganiu go o zbliżaniu się do miejsca potencjalnie niebezpiecznego, monitorowaniu zachowania pojazdu.
Jak działa system?
- wykrywa nadjeżdżający pojazd,
- ostrzega kierowców o zbliżaniu się do przejazdu kolejowo-drogowego lub niebezpiecznego skrzyżowania,
- monitoruje zachowanie pojazdu na przejeździe,
- analizuje prawidłowe zatrzymanie pojazdu przed przejazdem kolejowo-drogowym
Następnie pracę wykonuje moduł sztucznej inteligencji, analizujący zdarzenia i przypisujący im właściwe atrybuty (prawidłowy, nieprawidłowy, wątpliwy). Operator systemu otrzymuje już wstępnie wyselekcjonowany materiał udokumentowany fragmentem filmu, zdjęciami pojazdu, zdjęciem rejestracji pojazdu z określonym dokładnie czasem i miejscem zajścia zdarzenia.
System działa testowo na kilku przejazdach kolejowych i ocenił już ponad 200 000 zdarzeń ze skutecznością przekraczającą 90%. Upowszechnienie systemu na przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce mogłoby znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym również. Z tą myślą wpłynęła do Ministerstwa Infrastruktury interpelacja zgłoszona przez Grzegorza Gażę.